İtirazım Var İncelemesi

İtirazım Var İncelemesi

Cześć!

Önceki yazılarımın hepsi yabancı yapımlar üzerine olduğundan bir tane de yerli yapım bir film incelemesi yazmak istedim. Kaliteli bir yerli yapım bulmak da zor olduğundan mütevellit rotayı tanıdığımız bildiğimiz isimlere çevirdim. Aklıma güzel bir yerli yapım denince ilk Leyla ile Mecnun geldiğinden EflatunFilm’i bir araştırdım ve araştırırken de İtirazım Var’ı gördüm. Zaten iyidir öngörüsü ile de başladım izlemeye.

Filmde Serkan Keskin, Osman Sonant, Büşra Pekin, Öner Erkan, Hazal Kaya, Umut Kurt, Erkan Kolçak Köstendil ve Serdar Orçin gibi birçok ünlü oyuncu yer alıyor. Senaryo ve yönetmenlik de Onur Ünlü’ye ait olunca hem kadrosuyla hem de hikâyesiyle ortaya güzel bir film çıkıyor.

itirazim-var-film-2

Selman Bulut camide imamlık yapan kendi halinde biridir. Bir gün cemaatle namaz kılarken iki el ateş sesi duyulur ve cemaatten biri cinayete kurban gider. Camiye polis ekipleri gelir ve Selman Bulut’un da ifadesi alınır. İfade esnasında öğrenir ki vurulan şahıs tefecidir. Tüm bu olan bitenler kendi halindeki bir imam için bir hayli şaşırtıcı ve merak uyandırıcı olduğundan Selman Bulut olayları deşmeye başlar. Edindiği bilgiler sonucunda da bir de bakar ki tuhaf bir şekilde cinayetin en büyük şüphelisi kendisi olmuştur. Bundan sonra da kendini aklayabilmesi için artık daha da derinlere inmesi gerekir.

Hikâye gayet özgün ve olay örgüsü de iyi kurgulanmış olunca son sahneye kadar “katil bu” diyebilmek bir hayli zor oluyor. Ayrıca Filmde Onur Ünlü’nün parmağı olunca sosyal eleştiri olmazsa olmaz. Dolayısıyla bu yapımda da bunlara rastlamak normal. İmamın Sünnî olmasına karşın Aleviliğe olan ilgisi, saz çalması ve Ermeni bir kadın tarafından yetiştirilen Efraim’in müezzin olarak camide çalışması gibi noktalar dini tolerans açısından güzel mesajlar taşıyor. Tüm bunlara ek olarak filmdeki diyaloglar da gayet iyi ve içi dolu diyaloglar. Aaron Sorkin’in “Stuidio 60 On The Sunset Strip” dizisinden sonra bir yerli yapımda da böylesi kaliteli ve adeta insanın zihnine nüfuz eden replikler duymak bir hali keyif veriyor. Peki başka farklı ne var bu filmde? Başroldeki imam karakterimiz öyle basit ve sıradan biri değil. Bir dönem boksla ilgilenmiş, saz çalan, satranç oynayan, çok okumuş yani imamlığı dışında başka meziyetleri de olan biri.

itirazim-var-film-4

Tüm filmlerde veya dizilerde gördüğümüzün aksine illâki ak saç veya sakallı, yüzünde sürekli bir huzur olan, daima mütebessim bir ifade ile gezen öğütler nasihatler saçan, ders veren ve hiçbir zaman yanılmayan bir imam değil. Birçok Yeşilçam yapımında gördüğümüz üzere üfürükle, üçkağıtla halkı kandıran bir imam da değil. Dine farklı açıdan bakıp kendisi gibi olmayanlara saygı gösteren hatta sinirlendiğinde küfür de eden bir imam.

Not: Buralar safi spoiler.

Şimdi gelelim en beğendiğim sahnelere. Filmin başlarında imamla komiser arasındaki diyalog çok iyi. Bir film ne kadar güzel olursa olsun en azından aklınıza bir cümleyi/sahneyi kazıması lâzım, aksi takdirde içi boştur diyebilirim. Buradaki müthiş diyalog ise şöyle:

– Hocam bazen karımı dövmek geliyor içimden. Hani böyle Allah yarattı demeden. Ama yapmıyorum tabi, düşünüyorum sadece. Günah mı?

+Değil.

– Niye? Dövmek istiyorum.

+Dövemiyon ama.

-Dövemiyom değil dövmüyorum.

+O zaman günah.

-Niye.

+Dövememek merhametten, dövmemek kibirden. Kibir çok büyük günah.

Bir başka epik sahne ise Selman Bulut’un bir imam olarak bankaya gidip kredi çekmek zorunda kalması ve bunun sebebini veznedara açıkladığı an. Zaten vurgu katmak amacıyla sahne, Selman Bulut’un dudaklarına odaklanarak çekilmiş. Kredinin sebebi ise:

“Çünkü ölmek üzere olan Ermeni bir hanımın ilaç paralarını karşılamak için dün bizim camide cinayete kurban giden bir tefeciden borç para aldık, şimdi de ödeyemiyoruz tamam mı?”

Vaaz sahnesine tabii ki de değinmemek olmaz. İlk izlediğimde “Allah Allah, pek bir Ihsan Eliaçık kokuyor” bu sözler acaba filmin yapımında kendisine mi danışılmış diye düşünürken filmin sonunda akan casttaki Selman Bulut’un Vaazı kısmında ismini görünce tahminimin doğru olduğunu anladım. Ancak gerek replikleri yazmak vakit alacağından gerekse yazınca etkisini yitireceğinden alttaki videoda izleyebilirsiniz.

Bu sahnelere ek olarak bankacının Selman Bulut’u tuzağa düşürüp onu Kur’an ayetiyle vurması da ayrı bir ters köşeydi:

İmam: Asıl siz söyleyin, niye beni seçtiniz?

Bankacı: Çünkü biz bazılarınızı seçip diğer bazılarınıza üstün kılarız Selman Bey.

İ: Bu bir ayet! Ama siz bunu nereden biliyorsunuz?

B: Çok ayıp Selman Bey. Sadece imamlar mı Kur’an okur sanıyorsunuz? Kibir büyük bir günahtır.

İ: Kibire karşı kibir sadaka vermek gibidir.

B: Ama verdiğiniz şey canınızı yakmadıkça vermiş sayılmazsınız.

Özetle bazı diyaloglar tam kulağıma layıktı diyebilirim. Zira pinpon misali birbirine üstün gelen diyalogların yazım kalitesini gösterdiğine inanırım.

itirazim-var-film

Filmin sonunda da her ne kadar katili bulduysa da onu teslim etmez ama onu başka bir cezayla bırakır:

-Hesap sorucu olarak sana kendi özbenliğin yeter

+Anlamadım

-İnşallah bunu anlayamadan ölürsün Gökhan.

Film ile ilgili yegâne eksik nokta ise imamın sarhoş olduğu sahnenin sonrasında kredi kartını kızına ve damadına verdiğini unutması ancak sarhoşken yaptığı diğer tüm konuşmaları ve gördüğü resmi bile hatırlamasıydı. Olayı “at” sayesinde çözmesi ile Eflatun Filmin Leyla ile Mecnun’dan gelen at hayranlığına bir atıftı.

Kısaca (ki burada da kısaca denilmez zira baya uzun kaçmış bu seferki yazı) film iyi ve öngörüm odur ki ne yazık ki en az bir 15 sene içinde televizyonlarda göremeyeceğiz. Bunun bir sebebi filmin içinde hiç seks veya kanlı canlı bir sahne olmamasına rağmen +15 olarak belirlenmesi ve biraz cüretkâr bir film olduğundan toplumda bunun bir film yani bir sanat olarak değerlendirmekten ziyade direkt yoğun eleştiri bombardımanına tutulacak olmasıdır. Yani tek çare Dvd alıp sessizce izlemek. Ancak yine de bunların hiçbiri sizin çevrenize bu filmi överek anlatmanıza mani değil.

 

Filmin IMDB puanı 8.1. Benim puanım ise 8.6

Semih İspir
Semih İspir Sinemecra Yazarı
Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

*

*